Malbia

En all-inclusive lokal SEO-guide för att driva in lokala potentiella kunder

Bemästra konsten lokal SEO med vår omfattande guide, designad för att hjälpa företag att optimera sin onlinenärvaro för lokala sökningar, attrahera nya kunder och överglänsa lokal konkurrens.

malbia.se

Bransch experter

Även om du är bäst på det du gör, finns det många människor som bor i och besöker ditt område som ännu inte har upptäckt dig. Därför är det viktigt att använda lokal sökmotoroptimering (SEO) i din marknadsföringsstrategi.

I denna lokala SEO-guide täcker vi allt du behöver veta, inklusive:

Vad är lokal SEO?

Lokal SEO är en strategi som innebär att optimera din webbplats för lokala sökningar. Dessa är sökningar som människor gör när de vill hitta en verksamhet nära dem. Lokal SEO hjälper dig att optimera din verksamhets närvaro så att du syns i fler av dessa sökningar.

Vad är skillnaden mellan lokal SEO och traditionell SEO?

Skillnaden mellan lokal SEO och traditionell SEO är typen av sökmotorresultat som riktas in.

Lokal SEO riktar in sig på lokaliserade sökresultat (som “bageri nära mig” eller “byggföretag i Stockholm”) medan traditionell SEO riktar in sig på icke-lokaliserade sökresultat (som “hur man byter ett punkterat däck” eller “bästa projektledningsprogramvaran”).

Hur fungerar lokal SEO?

Lokal SEO fungerar genom att använda SEO-rankingfaktorer, plus lokaliserade sådana, vilka inkluderar:

  • Relevans, eller hur väl din Google Business Profile stämmer överens med användarens sökning.
  • Avstånd, eller hur långt din verksamhet ligger från sökaren och/eller deras angivna plats, som “campingar nära Malmö, Södervärn.”
  • Framträdande, eller hur ansett och välkänt ditt företag är på webben, baserat på online-recensioner, kataloger, artiklar och bakåtlänkar.

Sökmotorer som Google använder dessa rankningssignaler för att generera sökresultat som liknar icke-lokaliserade resultat (tio blå länkar) eller unika för lokala sökningar. Lokaliserade sökresultat skiljer sig från icke-lokaliserade genom att de har en så kallad lokal pack — vilket är en karusell av Google Business Profile-listningar.

Varför är lokal SEO viktigt?

Lokal SEO är viktigt av flera skäl, inklusive följande:

  1. Nå potentiella kunder i ditt område som behöver dig nu.
  2. Anslut med potentiella kunder tidigt i deras köpresa, som när de forskar om semestermål.
  3. Förtjäna köparens förtroende genom online-recensioner, bilder av ditt arbete och din plats, samt resurser.
  4. Lätta på konverteringssmärtor genom att låta användare ringa, boka och mer från sökresultaten.

Med så många användare som vänder sig till sök för att hitta vad de behöver, är det kritiskt för företag att ha en lokal närvaro — särskilt för företag som är en del av en franchise. Även om du inte är begränsad till ett specifikt område, kan din Google Business Profile hjälpa potentiella köpare att lära sig mer om ditt företags arbete, rykte och erbjudanden.

Ska jag använda lokal SEO?

Nästa i denna lokala SEO-guide, låt oss prata om vem som ska använda denna strategi.

Om något av följande gäller för ditt B2B- eller B2C-företag, vill du investera i lokal SEO:

Betjänar du lokala kunder?

If you serve customers in your local community, you’ll want

Om du betjänar kunder i ditt lokala samhälle, vill du investera i SEO för lokala tjänster. Nu vet jag vad du tänker — jag har redan lokala kunder som frekventerar min verksamhet… varför bry sig?

Även om du redan har lokala kunder, har du inte alla lokala i din verksamhet. Inte alla känner till ditt företag. För att inte tala om, människor flyttar ständigt till nya platser, vilket innebär att nya potentiella leads alltid anländer.

Att ha en lokal närvaro är ett bra sätt att hålla ditt varumärke top-of-mind för lokala kunder.

Vill du förvärva nya kunder?

Om du vill förvärva nya leads som blir kunder, är lokal SEO ett sätt att göra det. Lokal SEO hjälper dig att rankas för sökningar där människor vill hitta en verksamhet i sitt område.

Människor flyttar till nya områden eller besöker dem för första gången. De kan leta efter en verksamhet som din, och att ha en lokal närvaro hjälper dem att hitta dig.

Föreställ dig att du reser utomlands och din bil får problem. Du behöver hitta en pålitlig mekaniker i området. Du kommer att vända dig till Google för att hjälpa dig hitta en, och du kommer sannolikt att välja det högst rankade (och högst betygsatta) resultatet.

Så, optimering för lokal SEO är en nyckelkomponent för att hjälpa dig att få nya kunder.

Har du konkurrens i ditt område?

Om du har mycket konkurrens i ditt område, vill du investera i lokal SEO. Denna strategi kan ge dig ett övertag över din konkurrens om de inte optimerar för det.

Tänk på det så här: Föreställ dig att du driver en hamburgerrestaurang. Någon som besöker ditt område bestämmer sig för att de vill äta en hamburgare. De söker efter ett lokalt hamburgerställe nära dem, och din verksamhet dyker upp i den lokala 3-packen.

Sökaren ser dina strålande recensioner och frestande bilder, så de bestämmer sig för att besöka och prova din mat.

Föreställ dig nu om du inte optimerade för lokal sökning. Den sökaren skulle ha hittat en konkurrents ställe och besökt dem istället.

Så, om du vill förbli konkurrenskraftig i din marknad, optimera för lokal SEO.

Hur man gör lokal SEO

Låt oss dyka in i de lokala SEO-grunderna så att du kan lära dig hur man gör lokal SEO:

1. Gör anspråk på och optimera din Google Business Profile

En nyckelkomponent i denna lokala SEO-guide är din Google Business Profile. Eftersom denna profil endast visas när människor utför lokalt relaterade sökningar, är det avgörande att du spenderar tid på att optimera denna funktion.

Först, börja med att göra anspråk på din Google Business Profile och lägg till följande information:

  • Namn
  • Address
  • telefonummer

Ovanstående, som står för NAP, är kritiska för lokal sökning. Din NAP bör stämma överens över dina lokala listningar. Förutom Google Business Profile, till exempel, bör du göra anspråk på eller skapa en Bing Places-profil, vilket är Bings version av Google Business Profile.

När du har gjort anspråk på din profil, vill du börja optimera den för att rankas i sökresultat.

Här är några sätt att optimera din Google Business Profile:

  • Använd ditt företags riktiga namn: Använd inte ett smeknamn för din företagsprofil. Även om alla kallar din plats “Shays,” bör din listning säga “Shays restaurang.”
  • Verifiera dina öppettider: Att ha fel öppettider gör människor irriterade på ditt företag. Se till att dina öppettider är korrekta och att du uppdaterar dem om de ändras.
  • Lägg till foton: Visste du att Google Business Profiles som har 100 eller fler bilder får 1065% fler webbplatsklick och 520% fler telefonsamtal? Att lägga till foton av dina produkter, team och verksamhet kommer att hjälpa till att öka engagemanget.

2. Identifiera lokala nyckelord

Nästa i denna guide till lokal SEO, låt oss prata om lokala nyckelord. Lokala nyckelord är en avgörande komponent för att driva leads i ditt område. Så, vad är lokala nyckelord och hur hittar du dem?

Lokala nyckelord är nyckelord kopplade till en plats. Om du har en glassbutik, till exempel, skulle ett lokalt nyckelord vara “glassbutik i Stockholm” eller “glass nära Stockholm.” Lokala nyckelord kan också sluta med “nära mig,” så “glass nära mig.”

Dessa nyckelord hjälper lokala sökare att hitta din verksamhet när de behöver dina produkter eller tjänster. Detta är varför nyckelordsforskning diskuteras av de bästa SEO-kurserna.

Det bästa sättet att optimera för lokala nyckelord är att genomföra nyckelordsforskning.

Använd ett nyckelordsforskningverktyg som Google Keyword Planner, Keywords Everywhere, Google Search och mer för att hjälpa dig identifiera rätt lokala nyckelord. Förutom att överväga sökvolym och konkurrenskraft, bör du överväga relevans när du väljer nyckelord.

Till exempel, om någon letar efter “gratis glass Stockholm, Södermalm,” och du inte erbjuder det, sikta inte på det. Om du gör det (och rankas bra för det), kommer du sannolikt att få en ökning av samtal eller fottrafik som resulterar i missnöjda besökare.

När du upptäcker de mest relevanta nyckelorden, kan du börja rikta in dig på dem i dina lokala listningar.

3. Upprätthåll en konsekvent NAP

En av de lokala SEO-grunderna du behöver veta är att du bör kontrollera ditt namn, adress och telefonnummer (NAP) över webben. Denna grundläggande information är vad människor behöver veta om din verksamhet.

Din personliga information förekommer på många ställen på webben. Det är viktigt att, oavsett var människor hittar dig, de får korrekt information.

Det betyder att du behöver kontrollera varje plattform och katalog där din NAP-information delas så att du kan verifiera att den är korrekt.

Eller, så kan du välja att använda ett verktyg, som LocalFX, som hjälper dig att kontrollera över webben och fixa eventuella fel.

P.S. Äger du flera platser? Du skapar separata lokala listningar för varje plats, som en Google Business Profile för din plats i Stockholm, Södermalm och en annan Google Business Profile för din plats i Stockholm, Kungsholmens, för att upprätthålla en konsekvent NAP.

4. Få recensioner

Låt oss prata om att få recensioner nästa i denna lokala SEO-guide. Recensioner spelar en kritisk roll i att övertyga människor att välja din verksamhet. De berättar för människor om du är ett bra val för vad de behöver.

Recensioner påverkar också din Google Business Profile. När du har fler recensioner och mer positiv feedback, har du en bättre chans att dyka upp i den lokala 3-packen.

Så, hur får du recensioner?

När kunder köper från din verksamhet, kan du bjuda in dem att lämna en recension om deras upplevelse på Google. Om de följer dig på sociala medier, kan du också rikta dem att dela sin upplevelse. Det är ett bra sätt för dig att bygga upp dina recensioner.

När du arbetar för att få recensioner, kom ihåg att Google förbjuder att incentivisera recensioner.

5. Svara på (och lös) recensioner

Du kommer inte att få femstjärniga recensioner varje gång. Människor använder recensioner för att lämna feedback för företag.

Medan du skulle kunna lämna dessa recensioner som de är, är det viktigt att svara på dem. Erkänn användarens upplevelse och arbeta med dem för att lösa den, vare sig genom att göra interna förändringar, erbjuda en återbetalning eller prata med dem genom en privat kanal.

Om du använder ett verktyg för hantering av recensioner, kan du ofta strömlinjeforma övervakning och svar på recensioner.

6. Skapa lokaliserat webbplatsinnehåll

Kommer du ihåg din lokala nyckelordsforskning från tidigare? Här är hur du tar den forskningen till dina webbplatser. Medan lokala listningar som Google Business Profile är fantastiska för att locka lokal trafik, så är din webbplats det också.

På din webbplats kan du skapa lokaliserat innehåll som:

  • Blogginlägg som lyfter fram lokala evenemang, som en säsongsparad.
  • Säljinnehåll som lyfter fram lokala tjänster för området, som en stad, län eller stat.

När du skapar detta innehåll, särskilt evigt grönt innehåll, är det viktigt att göra ditt lokaliserade innehåll unikt. Nämn områdets landmärken, till exempel, eller inkludera bilder specifika för området. Om ditt lokaliserade innehåll är för likt, kommer du inte att se fördelarna av denna strategi.

7. Bygg en lokaliserad bakåtlänkprofil

Precis som traditionell SEO använder lokal SEO bakåtlänkar för att generera sökresultat.

Google, till exempel, refererar till att använda framträdande för att generera sina lokaliserade sökresultat. Enligt Google är framträdande “baserat på information som Google har om en verksamhet, från hela webben, som länkar, artiklar och kataloger.”

Väx din lokaliserade bakåtlänkprofil med lokal SEO-strategier som följande:

  • Sponsra eller stödja ditt samhälles lokala evenemang, välgörenhetsorganisationer eller idrottslag.
  • Gå med i ditt områdes handelskammare.
  • Samarbeta med andra lokala företag, som att skapa ett unikt erbjudande.
  • Håll specifika evenemang för samhället, som en insamling eller grillfest.

Dina traditionella SEO-ansträngningar kan också hjälpa dig att växa din bakåtlänkprofil från sajter över hela världen. Tillsammans kommer de två att hjälpa bygga ditt rykte och förtroende med sökmotorer som Google, vilket kan leda till högre rankningar.

Gå bortom denna lokala SEO-guide

Lokal SEO är en viktig strategi att använda för att driva lokala kunder till din verksamhet. Om du vill lära dig mer om lokal SEO och andra relaterade ämnen, kolla in vår SEO-blogg!

Och om du vill ha professionell hjälp med din strategi, kolla in våra lokala SEO-tjänster för att se hur vårt team kan hjälpa dig att dominera sökresultaten för ditt område!

Få expert hjälp med lokal SEO

Ge en massiv skjuts till din lokala SEO-strategi med hjälp av malbia.se