Malbia

Lokal SEO som lyfter din lokala närvaro

Lokal sökmotoroptimering består av två viktiga delar: anpassade landningssidor för lokala områden och närvaro på Google My Business. Det handlar om att synas när användare söker efter specifika platser, som ”begravningsbyrå Malmö”, ”restaurang Malmö” eller ”pizzeria Malmö”. Lokal SEO är särskilt viktigt för företag med stark närvaro på olika platser runt om i landet eller internationellt.

Varför gör man lokal SEO?

Enligt Google innehåller cirka 40 % av alla sökningar en geografisk komponent, som ”pizzeria Malmö” i exemplet ovan. Dessa sökningar är oftast väldigt kommersiella, vilket betyder att användaren är redo att köpa och bara letar efter en plats att spendera sina pengar på.

Lokala sök är särskilt viktiga när man inte är bekant med platsen man befinner sig på. Det är dessa lokala Google-sökningar som avgör vilka beslut man tar.

Lokala sökningar är också viktiga för röstsökningar. När du är ute och går och känner dig hungrig kanske du frågar din telefon efter ”pizzeria nära mig”. Då kommer Google att berätta var den närmaste pizzerian är och även leda dig dit om du vill. Det är självklart att ni vill vara det alternativ som Google rekommenderar till besökare.

Vem behöver lokal Sökoptimering?

Lokal sökoptimering är särskilt viktig för två typer av företag: stora företag med fysiska butiker eller kontor över hela landet och lokala aktörer.

Exempel på större företag med fysisk närvaro i hela landet:

  • Banker
  • Mäklare
  • Begravningsbyråer
  • Restaurangkedjor som Max eller McDonalds
  • Ålderdomshem
  • Biltvättar
  • Mataffärer som Ica 
  • Säkerhetsföretag som Securitas

Exempel på lokala aktörer:

  • Lokala restauranger
  • Frisörer
  • Mataffärer
  • Tandläkare
  • Cafe
  • Hantverkare

Så gör Malbia lokal SEO 2024

Den stora utmaningen inom lokal sökmotoroptimering är att skapa ett stort antal landningssidor. Tänk dig att ett företag har verksamhet i alla Sveriges 290 kommuner. Då behövs en egen landningssida med lokala sökord för var och en av dessa kommuner. Men det är inte bara att skapa sidorna, de måste också göras på rätt sätt för att undvika att Google klassar dem som spam och tar bort dem från indexeringen. Dessutom kan det behövas flera landningssidor för var och en av de större städerna, då de ofta har olika lokala områden som Södermalm eller Hisingen.

Det här kan leda till väldigt arbetsintensiva webbprojekt. Dessutom är det avgörande att ha rätt struktur och process för att undvika fel som kan påverka rankningen i sökmotorerna.

Det är också viktigt att se till att informationen i Google My Business är korrekt och att det finns bra innehåll som bilder och omdömen.

Malbias process för lokal sökmotoroptimering

Eftersom SEO-projekt kan vara ganska komplexa använder Malbia en tvådelad process för lokal SEO:

  1. I den första fasen planerar vi åtgärder inom teknik, innehåll, användarupplevelse och länkar. Här fokuserar vi också på att skapa förståelse inom er organisation för varför dessa åtgärder är nödvändiga.
  2. Genomförande av åtgärderna.

Här nedan visar vi processen för att genomföra lokal SEO:

Fas1: Planering

4-6 Veckor

Fas2: Genomförande av SEO-projekt

Lyckade SEO-projekt kräver delat ägarskap mellan kunden & Malbia

1. Planering av ett lokalt SEO-projekt.

Ett planeringsprojekt inom lokal SEO ska svara på flera frågor inom varje område: content, teknik, användarupplevelse och länkar:

  • Vad ska göras?
  • Vem ska göra det?
  • Hur ska det göras?
  • När ska det göras?
  • Ekonomi och risker.

Företagets ledning behöver också få information om projektet, och oftast måste de fatta vissa beslut för att stödja SEO-projektet.

2. Genomförandet av ett lokalt SEO-projekt

När allt är planerat och alla beslut är tagna, är det dags att genomföra åtgärderna. Malbias kunder vill vanligtvis att vi tar medansvar för utförandet, tillsammans med en projektledare från kunden.

I planeringsfasen har beslut fattats om hur vi ska genomföra projektet i samarbete med kunden. Malbia föredrar att genomföra SEO-projektet med kundens resurser i så stor utsträckning som möjligt.

Exempel på genomförandeprocess:

  1. En projektgrupp samlas för att gå igenom uppgifterna för de kommande två veckorna. Malbia leder och ansvarar för gruppens arbete.
  2. Under en period på 2–3 veckor genomför kunden de förbättringar vi har kommit överens om.
  3. Malbia ser till att förbättringarna blir korrekt utförda och hjälper kunden genom processen.
  4. Förbättringarna implementeras på webbsidan och blir synliga för besökare.
  5. Malbia övervakar och finjusterar projektet för att säkerställa att det följer planen.

Lokal SEO är inte landningssidor

Vissa SEO-byråer erbjuder så kallade ”landningssidor”. Det innebär att byrån har en sida som rankar högt på specifika söktermer, till exempel ”rörmockare Kalmar”, och sedan säljer de platser på den sidan och rekommenderar er som kund. Denna metod liknar mer att köpa annonser på en webbplats som Aftonbladet.se än att använda sig av SEO. Det är inte en SEO-metod som vi rekommenderar.

Främst är det en form av traditionell marknadsföring där man säljer en plats på en sida. Som SEO-metod är det inte heller idealiskt. Ni vill ju helst att besökare ska landa på er egen sida, interagera med ert varumärke och hur ni arbetar, eftersom kundresor idag är ganska komplexa. Ju mer tid en besökare spenderar på er sida, desto bättre är era chanser till konvertering.