Malbia

Vad är off-page SEO?

SEO kan förklaras som alla ansträngningar du gör för att förbättra din webbplats. Men visste du att det finns en viktig skillnad mellan on-page och off-page SEO? Att optimera din webbplats kallas on-page SEO och inkluderar saker som webbplatsstruktur, innehåll och hastighetsoptimering. Off-page SEO innefattar bland annat länkbygge, sociala medier och lokal SEO. Med andra ord, att generera trafik till din webbplats och få ditt företag att framstå som det verkliga proffs det är. I detta inlägg svarar vi på frågan: Vad är off-page SEO?

Exponering, förtroende och varumärkesmedvetenhet

När du fokuserar på on-page SEO gör du allt du kan för att skapa en bra webbplats. Du skriver fantastiskt innehåll, bygger en solid webbplatsstruktur, gör din webbplats mobilvänlig och arbetar på att förbättra sidans hastighet. Allt är bra i världen och du har gjort allt du kan. Eller hur? Nåväl, det finns en annan del vi inte får glömma: off-page SEO. Detta hjälper dig att få in mängder av besökare och potentiella kunder. Båda är viktiga bitar i pusslet.

Genom att skriva kvalitetsinnehåll kan du ranka i sökmotorer, men genom att få några bra, relevanta webbplatser att länka till det innehållet ökar du chansen att du kommer att ranka mycket högre. Samma sak gäller för att bygga ditt varumärke och skapa förtroende. Detta sker inte bara på din webbplats, utan mestadels utanför den. Ta recensioner till exempel, dessa kan göra eller bryta ditt företag. Du behöver dem, men de dyker oftast upp på externa webbplatser. Dessa är alla faktorer som bidrar till dina rankingar.

Det är inte bara viktigt att ranka högt för din sökterm, utan också att skapa förtroende och en känsla av auktoritet. Du måste verka vara det bästa sökresultatet, inte bara tekniskt och innehållsmässigt, utan också i verkligheten. Popularitet, kvalitet och relevans är allt. Speciellt nu när E-A-T (som står för Erfarenhet, Expertis, Auktoritet och Pålitlighet) har blivit ett kärnkoncept för hur Google bedömer ditt onlineinnehåll.

Länkar är trådarna som håller vårt webb samman. Sökmotorer använder länkar för att avgöra hur värdefullt ett visst innehåll eller en viss webbplats är. Att få kvalitetslänkar kommer alltid att vara en bra taktik om du är seriös med SEO. Och vem är inte det? Tidigare har det funnits debatter om länkars relevans. Vi tror starkt på länkars betydelse. Med det sagt behöver du de bra. Köp inte länkar och håll koll på var och hur du länkas till. Vi har skrivit flera guider om hur du får kvalitetslänkar till din webbplats och vad du inte bör göra när du bygger länkar.

Sociala medier hjälper till en viss grad.

I sig självt är sociala medier inte avgörande för att ranka bra i sökmotorer. Det blir dock allt mer populärt, och fler och fler människor använder dessa plattformar även för sina online-sökningar. Det är också ett utmärkt sätt att nå fler människor och växa som varumärke överlag.

I slutändan handlar SEO om att bli hittad online. Genom att vara aktiv på sociala medier kommer du att anses vara mer pålitlig, lättare att hitta och ha ett utmärkt sätt att visa upp ditt varumärke mer. Människor förväntar sig förmodligen att hitta dig där och du vill inte att de ska gå bet eller snubbla över din konkurrens. Det ger dig också en utmärkt möjlighet att interagera med din publik på ett roligt och tillgängligt sätt. Så se till att investera i sociala medier för att nå din publik.

Lokal SEO är också en del av off-page SEO.

Lokal SEO är avgörande om ditt företag är inriktat lokalt. Men vad är det? Vanligtvis fokuserar du dina ansträngningar på att nå så många människor som möjligt, var de än befinner sig, medan lokal SEO fokuserar på att nå människor inom ett visst område. Så till exempel när du driver en cykelverkstad eller är fastighetsmäklare.

För lokala företag är en del av off-page SEO personlig SEO. Mun till mun-marknadsföring spelar en stor roll för att få folk till ditt företag. Inte bara det, nöjda kunder kan lämna recensioner online som Google — och andra potentiella kunder — kan använda för att se hur bra du presterar. Upplevelserna som människor har med ditt företag bör vara liknande och positiva, oavsett om de är offline eller online.

Glöm inte att visa upp dig själv.

När vi återvänder till vikten av att visa din expertis eller auktoritet inom ett ämne måste du se till att detta inte bara sägs på din webbplats. Gör framträdanden för att prata om ditt område, expertis eller tjänst/produkt med andra. Genom att blogga för en annan webbplats inom ditt område, delta i intervjuer, vara gäst i podcaster eller gå på evenemang för att hålla en föreläsning eller workshop. Dela med dig av din kunskap och var aktiv för att låta folk veta att du är den personen (eller webbplatsen) att vända sig till när det gäller det specifika ämnet.

Off-page SEO är en integrerad del av din SEO-strategi.

Som vi har visat, kompletterar off-page SEO on-page SEO. De går hand i hand. Du behöver fokusera på vad som händer utanför din webbplats också. Arbeta med korrekt länkbygge, varumärkesbyggande och dina sociala medieinsatser för att få ut mesta möjliga av din SEO. Du kan optimera din webbplats hur mycket som helst, men om den inte uppfattas som en kvalitetsdestination för människor, kommer det att vara svårt att få människor till din webbplats överhuvudtaget.

Låt oss driva resultat

Tillsammans

Slappna av medans vi strävar efter att maximera din digitala närvaro och framgång.