Redaktionell SEO
Relevant innehåll har länge varit en grundsten för framgång inom SEO. På senare tid har även användarvänligt innehåll blivit allt viktigare, och optimal optimering av webbplatsen är avgörande för att ligga i framkant.
Riktlinjer för Redaktionell SEO
Så skapar du användarvänligt och relevant innehåll
För att skapa användarvänligt och relevant innehåll finns det vissa riktlinjer att följa. En bra tumregel är att se till att ditt innehåll omfattar mellan 1 000 och 2 500 ord för att ge tillräcklig information utan att överväldiga läsaren. Det är viktigt att använda unikt innehåll som tydligt visar vad din sida handlar om. Några viktiga punkter att beakta inkluderar:
- Att ha med sitt sökord i titeln
- Se till att ha en klickvänlig titel
- Titellängden måste hålla sig inom 68 tecken
- Sektionera innehållet så att det hamnar rubriker mellan stycken
- Användning av synonymer till sökorden i texten för att maximera synlighet
- Använd bilder (tips: helst 2 minimum, tillsammans med alt-text[1])
- Internlänkning i texten
- Användning av punkt-listor
Optimera texten
Att optimera sin hemsida för sökmotorer är avgörande för framgång. Det ökar chanserna att ranka högre i det organiska sökresultatet. Enligt Google får den som rankar först i SERP:en 35% av klicken, medan den som är tvåa får 17,5%. Klickfrekvensen minskar sedan successivt för varje position därefter:
3. 11,4%
4. 8,1%
5. 7,4%
6. 5,1%
7. 4,1%
8. 3,3%
9. 2,9%
10. 2,6%
Här kan du ange de ord som du anser att du bör synas på och få data om både vad som faktiskt söks på, hur du jämför dig med andra som syns på samma sökord, samt vilken placering du har. Vi på Malbia rekommenderar att du utforskar olika verktyg eftersom de erbjuder olika typer av data som kan vara mer lämpade för vissa ändamål än andra.