Malbia

Trafiken på min webbplats går ner. Hur kan jag fixa det?

Minskar trafiken på din webbplats? Ta reda på vanliga orsaker till varför och hur du åtgärdar det här!

malbia.se

Bransch experter

Det är en vanlig dag på kontoret. Du har precis avslutat några e-postutskick och bestämmer dig för att ta en titt på de senaste mätvärdena för din webbplats. Men när du läser igenom datan vidgas dina ögon. ”Åh nej,” säger du högt. ”Min webbplats trafik minskar.”

Kanske hände det inte precis så för dig. Ändå kan du upptäcka att din webbplats inte får trafik – åtminstone inte så mycket som den vanligtvis gör. Om det är du är det troligt att ditt sinne fylls med frågor. Vad betyder det? Varför minskar din trafik? Hur kan du fixa det?

Nå, du kan andas ut lugnt för vi har några svar till dig. På den här sidan går vi igenom sex möjliga orsaker till att din trafik kanske inte är där du vill ha den, plus hur du kan fixa det. Först kommer vi att titta på några potentiella långsiktiga problem och sedan några potentiella kortsiktiga.

Fortsätt läsa för att lära dig några metoder för att förbättra webbplatsens trafik!

Min webbplatstrafik har minskat under en tid

Har trafiken på din webbplats varit låg under en längre tid? I så fall finns det flera olika problem som kan orsaka det. Tre av dessa potentiella problem är:

  • Ditt tekniska SEO är inte tillräckligt bra
  • Du riktar inte in dig på rätt sökord
  • Din webbplats använder inte HTTPS

Fortsätt läsa för att få veta mer om varje av dessa problem, inklusive hur du löser dem.

1. Ditt tekniska SEO är inte tillräckligt bra

Sökmotoroptimering (SEO) är praxisen att få din webbplats att ranka högt i Google så den genererar webbplatstrafik. Förståeligt nog kommer en dålig SEO-strategi att leda till att din webbplats inte får trafik.

Särskilt bör du se till att optimera ditt tekniska SEO – det vill säga SEO-taktik som fokuserar på baksidan av din webbplats. Teknisk SEO inkluderar saker som:

  • Att ha en txt-fil
  • Skapa en XML-sitemap
  • Optimera din webbplats navigering
  • Förbättra dina sidors hastighet
  • Göra din webbplats mobilvänlig
  • Och mer!

Att optimera för var och en av dessa saker är en bra metod för att förbättra webbplatsens trafik.

2. Du riktar inte in dig på rätt sökord

När det gäller att förbättra webbplatsens trafik är sökord allt. Att inkludera ett specifikt sökord på en sida signalerar till Google att din sida ska ranka för det sökordet. Naturligtvis betyder det inte att du bara ska sikta på vilka sökord som helst. För det första bör du sikta på sökord som är relevanta för ditt företag.

Du bör också försöka rikta in dig på långsvans-sökord – det vill säga sökord som består av flera ord. Dessa sökord är mer specifika, vilket innebär att de riktar sig till en mer precis publik och har mindre konkurrens i sökresultaten.

Om du för närvarande inte riktar in dig på några sökord – eller om de sökord du riktar in dig på inte är relevanta eller långsvans – är det inte förvånande att du upplever låg trafik. Men genom att ompröva din sökordsstrategi kan du börja lösa det problemet.

3. Din webbplats använder inte HTTPS

En annan möjlig anledning till att din webbplatstrafik minskar är att du inte använder HTTPS. Kolla in din webbplats-URL – börjar den med bokstäverna ”https” eller bara ”http”? Om det är det senare kan det vara en del av problemet. Den vanliga HTTP-protokollet används av många webbplatser, men det är fördelaktigt att använda HTTPS.

Det beror på att HTTPS i princip är en säkrare version av HTTP. Det signalerar till användarna att din webbplats är säker att besöka – särskilt om den har en webbutik där de kan dela sin finansiella information. Dessutom föredrar Google HTTPS-webbplatser, så du rankar högre med det protokollet.

Min webbplatstrafik minskar helt nyligen

Hittills har vi tittat på några saker som kan påverka din webbplatstrafik långsiktigt. Men vad händer om det här är ett mycket nyligen problem? Kanske var din trafik fin förra veckan, men plötsligt har den dramatiskt minskat den här veckan.

I så fall kan det vara ett tillfälligt fel, men det kan också vara något mer allvarligt. Här är tre möjliga anledningar till att din webbplatstrafik kanske har minskat mycket nyligen:

  • Du har gjort några nyliga ändringar på din webbplats
  • Din webbplats har drabbats av en straff
  • Google har uppdaterat sin algoritm

Keep reading to find out more about each one.

1. Du har gjort några nyliga ändringar på din webbplats

En möjlig anledning till att din webbplats inte får trafik är att du nyligen har uppdaterat din webbplats på ett stort sätt. Om något stort ändrades på din webbplats nyligen kan det påverka din ranking i Google, vilket i sin tur kan få din trafik att minska.

Till exempel kanske du nyligen omgestaltade layouten på din webbplats och lanserade den uppdaterade versionen. Men kanske laddade den omgestaltade webbplatsen mycket långsammare än den ursprungliga versionen, vilket fick den att ranka lägre i Google. Det skulle orsaka att din trafik minsk

2. Din webbplats har drabbats av en straff

Det finns vissa fall där Google manuellt kommer att bestraffa en webbplats position i rankingen. Detta händer när webbplatser använder oetiska, svartmössa SEO-taktiker som:

  • Nyckelordsspamning
  • Duplicerat innehåll
  • Misstänkta eller köpta länkar

Det behöver knappast sägas att du bör undvika att använda någon av dessa skumma taktiker. Men vad händer om du redan har gjort det? Det är möjligt att du till och med har gjort det av misstag. I så fall kan Google ha bestraffat dig, vilket får din webbplats att ranka mycket lägre (eller inte alls) och skada din trafik betydligt.

3. Google har uppdaterat sin algoritm

Slutligen är det möjligt att den plötsliga minskningen av trafik inte har något att göra med de förändringar du har gjort, utan med förändringar som Google har gjort. Google uppdaterar ofta sin algoritm, ibland på mycket stora sätt. Kolla nyheterna – har Google nyligen gjort några betydande förändringar i sin algoritm?

Isåfall bör du ta reda på exakt vad dessa förändringar var. Till exempel, låt oss säga att Google gjorde en uppdatering som fokuserade på att adressera sökavsikt. I så fall bör du titta på ditt innehåll och göra några ändringar för att hjälpa det att bättre matcha sökavsikten för de sökord du siktar på.

Webbplatsen får inte trafik? Vänd dig till experterna

Att förbättra webbplatsens trafik är inte alltid lika enkelt som att följa stegen ovan. Ibland behöver du ta det till nästa nivå, vilket kan kräva ett samarbete med en professionell byrå.

Som tur är har vi din rygg. Vi erbjuder professionella SEO- och digitala marknadsföringstjänster som kommer att hjälpa din webbplats att ranka högre och generera mer trafik. Med flera decenniers erfarenhet i bagaget vet vi vad som krävs för att driva trafik.

Intresserad av att samarbeta med oss? Kontakta oss idag för att komma igång!