Malbia

Min hemsida syns inte på Google. Vad gör jag?

Lär dig mer om vanliga orsaker till att din webbplats inte visas på Google, inklusive att inte skicka in en webbplatskarta, inte rikta in rätt sökord och mer!

malbia.se

Bransch experter

Om du vet något om sökmotoroptimering (SEO) vet du att hela syftet med det är att få din webbplats att ranka i relevanta Google-sökresultat. Varför? För att din målgrupp ska upptäcka dig i sina Google-sökningar, vilket leder dem till att besöka din webbplats och omvandlas till kunder.

”Men Anders,” kanske du säger, ”det är just problemet — min webbplats syns inte på Google.” I så fall, oroa dig inte. Det finns flera skäl till varför din webbplats kanske inte dyker upp i sökresultaten, och jag ska gå igenom sex av dessa skäl nedan:

1. Du har inte skickat in din webbplats till Google

Om du vill få din webbplats att ranka i Google så snabbt som möjligt måste du skicka in din webbplats till Google för indexering. Det bästa sättet att göra det med en hel webbplats är att skicka in en XML-sitemap, vilket du kan göra i Google Search Console.

När du skickar in din sitemap till Google kommer det att indexera alla sidor på din webbplats snabbare. Det innebär att du förbättrar din webbplatsrankning på kortare tid. Naturligtvis beror hur högt din webbplats visas i dessa rankningar på kvaliteten på din SEO.

2. Din webbplats är ny

Skickade du just din sitemap till Google igår, och du är förvirrad över varför den inte syns i rankningarna idag? Oroa dig inte. Fixet för det här problemet är enkelt: Sätt dig ner, andas och ge det tid.

Sökrankningar rör sig inte i ljusets hastighet. Även efter att du skickat in din webbplats till Google tar det tid för den att klättra i rankningarna och börja generera trafik. Du måste ge det tid — en vecka, åtminstone, men SEO kan ta tre till sex månader för att visa resultat och rankningar.

Nu, om mer än sex månader går utan förändring, så är det ett helt annat problem — vilket leder oss till de andra möjliga problemen på den här listan.

3. Du riktar inte in dig på rätt sökord

Om du är bekant med SEO vet du att en av de viktigaste taktikerna du kan använda är att rikta in dig på vissa sökord som du vill ranka för i Google-sökresultat. Frågan är, riktar du in dig på rätt sökord? Om inte, är det ingen överraskning att din webbplats inte rankar.

Till slut kommer det inte att räcka med att rikta in dig på vilka sökord som helst. Du måste rikta in dig på relevanta sökord. De bör relatera till din bransch och det du säljer. Det är så du säkerställer att du når en publik som är intresserad av ditt företag.

Dessutom bör du rikta in dig på långsvans-sökord — det vill säga sökord som består av flera ord. Långsvans-sökord är mer specifika, vilket innebär att de kan hjälpa till att nå en mer exakt publik samtidigt som de har mindre konkurrens i sökresultaten.

När du riktar in dig på relevanta, långsvans-sökord har du bättre chanser att synas i rankningarna.

4. Din webbplats erbjuder inte en bra användarupplevelse

Grejen med att ranka i Google är att du måste förtjäna en hög placering. Det händer inte bara — din webbplats måste adressera rätt sökavsikt och erbjuda en positiv användarupplevelse. Om den inte gör det… ja, då kommer den inte att ranka särskilt bra.

Så om din webbplats inte syns i sökresultaten är det värt att fråga dig själv om din webbplats själv kan vara problemet. Hur är användarupplevelsen? Laddas sidor tillräckligt snabbt? Är den mobilvänlig? Är sidorna sammanhängande och organiserade?

Om det finns problem med din webbplats sidoupplevelse bör du göra det till din högsta prioritet att åtgärda dessa problem. Det är det bästa sättet att skjuta uppåt i rankningarna och komma framför din målgrupp på Google.

5. Din webbplats har blivit straffad av Google

En annan möjlig anledning till att din webbplats inte rankar är att den har drabbats av ett straff från Google. Google bestraffar webbplatser när de använder svartmössiga (eller oetiska) SEO-taktiker. Sådana taktiker inkluderar:

  • Att köpa länkar
  • Att använda nyckelordsstoppning
  • Förklädnad
  • Duplicerat innehåll

Du bör se till att undvika dessa metoder. Det kan verka som ett snabbt och enkelt sätt att lura algoritmen, men om Google upptäcker det kommer det manuellt att förhindra din webbplats från att ranka. Så se till att din webbplats inte använder några oetiska SEO-taktiker.

6. Google har uppdaterat sin algoritm

Ett sista skäl till att din webbplats inte syns på Google är att Google kanske har uppdaterat sin algoritm. Detta är troligtvis fallet om din webbplats låg i sökresultaten fram till alldeles nyligen, då den plötsligt föll i rankningarna. Ibland, när Google gör en stor algoritmuppdatering, kan det verkligen skaka om saker.

Ta en stund och göra lite forskning för att se om Google nyligen har gjort en sökuppdatering. Om så är fallet kan det vara så att du bara måste vänta lite för att saker ska återgå till det normala. Och om väntan inte hjälper bör du titta på vad uppdateringen handlade om. Om uppdateringen handlade om att prioritera säkra webbplatser, till exempel, bör du se över och optimera din webbplats säkerhet.

Det är alltid en bra idé att hålla dig uppdaterad om de typer av förändringar Google gör i sin algoritm eftersom de sker med jämna mellanrum, och ibland påverkar dessa uppdateringar hur din webbplats rankas. Ju bättre du kan hålla koll på dessa förändringar, desto bättre kommer du att kunna undvika dramatiska fall i dina webbplatsrankningar.

Få hjälp med att förbättra dina webbplatsrankningar från SEO-experterna

Om din webbplats inte rankar i Google bör du titta närmare på de ovanstående problemen för att komma till botten av det. Men om inget av dessa saker hjälper kan det vara dags att överväga att samarbeta med en professionell byrå.

Det är där vi kommer in i bilden. Vårt team av SEO-experter vet exakt hur man åtgärdar en webbplats som inte syns på Google, och vi kan använda den kunskapen för att hjälpa dig att dyka upp i sökresultaten och ranka bättre.

Intresserad av att samarbeta med oss för våra SEO-tjänster? Kontakta oss online idag.