Så här skapar du en Google-företagsprofil: 10 enkla steg
Lär dig hur du skapar en Google-företagsprofil i bara 10 steg för att öka synligheten, förbättra navigeringen och skapa förtroende för ditt lokala företag.
malbia.se
Bransch experter
Om du är ett lokalt företag som hoppas på mer trafik, glöm inte vikten av en Google Business Profile. En Google Business Profile är ett av de bästa sätten att hjälpa ditt företag att dyka upp för fler lokala sökare precis när de letar efter företag som ditt.
Kort sagt är denna profil en listning i en lokal företagskatalog som hjälper användare att hitta de typer av företag de söker efter. Google brukade kalla denna katalog för Google Places, så en del av denna information kan kännas igen om du är bekant med Google Places SEO.
På denna sida kommer vi att diskutera allt du behöver veta om Googles lokala profilalternativ för företag, inklusive:
Vad är en Google Business Profile?
En Google Business Profile är ditt företags listning i Googles onlinekatalog, som kan visas i Google Search och Google Maps. När någon söker efter närliggande företag använder Google ofta denna katalog för att tillhandahålla en relevant lista över företag.
Din Google Business-sida ger användare grundläggande information om ditt företag i ett lättanvänt format — och det är en av de största drivkrafterna för lokal SEO
fördelar. Denna information inkluderar:
- Din adress (och lättåtkomliga vägbeskrivningar via Google Maps)
- Öppettider
- Telefonnummer
- Webbplats
- Bilder
- Recensioner
- Och mer
Kort sagt är en Google Business Profile ett lättförståeligt sätt för användare att lära sig mer om ditt företag på Googles plattformar.
Varför du bör använda din Google Business Profile
Föreställ dig en användare som söker efter en bra hamburgare eller behöver den perfekta butiken för sista minuten-presenter. Denna användare behöver ett pålitligt—och snabbt—sätt att hitta rätt plats. Här kommer Googles lokala listor in.
Om ditt företag dyker upp i dessa listor kan du dra nytta av fördelar som:
- Mer synlighet i sökresultaten: För sökningar som ”restauranger nära mig” eller ”hotell i Harrisburg”, visar Google ofta en lista över lokala tjänsteföretag nära toppen av resultaten. För att fånga detta förstklassiga utrymme vill du ha en optimerad Google Business Profile.
- Lättare navigering för lokala kunder: Eftersom dessa profiler är knutna till Google Maps, behöver en användare bara trycka eller klicka för vägbeskrivningar. Snacka om lätt!
- Ökat förtroende för ditt företag: Eftersom din profil kan inkludera bilder och kundrecensioner hjälper det också användare att få en bättre uppfattning om ditt företag. Dessa element hjälper till att bygga förtroende (även om du är en del av en välkänd franchise), vilket gör att användare är mer benägna att vilja besöka.
Hur man skapar en Google Business Profile
Så här skapar du en Google Business-sida i 10 enkla steg:
P.S., om du vet hur man ställer in Google My Business är du redan på god väg! Google Business Profile är det nya namnet för vad Google tidigare kallade Google My Business.
Nu dyker vi in!
1. Logga in på eller skapa ditt Google-konto
För att ställa in Google My Business, eller din Google Business Profile, behöver du först ett Google-konto. Om du redan har ett, logga in på det.
Annars vill du skapa ett nytt med din företags e-postdomän. På inställningsskärmen, se till att klicka på ”Skapa konto” och välj alternativet ”För att hantera mitt företag.”
2. Hitta ditt företag på Google
Ofta kommer ditt företag redan att ha en profil på Google, även om du inte skapade den själv. Om så är fallet vill du göra anspråk på den för att kontrollera och optimera informationen som finns på den.
För att göra detta, sök efter det på business.google.com/create. Skriv ditt företagsnamn i sökfältet och se om en befintlig profil dyker upp. Om så är fallet, välj den från rullgardinsmenyn. Härifrån, hoppa till steg 4.
3. Lägg till ditt företag på Google
Om du inte hittade ditt företag i steg 2, frukta inte! Följ bara dessa steg för att skapa en ny Google Business Profile: På business.google.com/create, klicka på ”Lägg till ditt företag på Google.” Följ sedan instruktionerna på skärmen och hoppa till steg 4.
4. Ange ditt företagsnamn och kategori
När din profil är skapad, vill du lägga till eller uppdatera ditt företagsnamn. Du kommer också att välja din företagskategori. Gå sedan vidare till nästa steg.
5. Lägg till din plats (om möjligt)
När du har angett ditt företagsnamn kommer du sannolikt att ha möjlighet att lägga till din plats. Om tillämpligt, inkludera denna information för att göra det lättare för användare att hitta dig.
6. Fyll i ditt tjänsteområde
Hjälp till att optimera din profil för närliggande sökare genom att tala om för Google vilka platser du betjänar.
7. Lägg till din kontaktinformation
Gör det lättare för användare att kontakta ditt företag genom att lägga till ett telefonnummer och en webbplats till din profil.
8. Slutför profilskapandeprocessen
Följ instruktionerna för att nå slutet av inställningsprocessen och klicka på ”Slutför.”
Proffstips: Se till att all information du har lagt till är korrekt så att verifieringsprocessen (steg 9) går smidigt. Denna information kommer också att utgöra grunden för din profil, så du vill se till att användare ser korrekta detaljer!
9. Verifiera din profil
Nu när du har lagt till alla dina företagsuppgifter, bestäm om du vill verifiera det nu eller senare. Välj det alternativ som visas på skärmen och följ de instruktioner Google ger.
10. Optimera din listning
För att maximera din Google Business Profile, fyll i så mycket information som möjligt. Till exempel kan du lägga till bilder, en företagsbeskrivning, en logotyp och mer. Du vill också övervaka din profil så att du kan svara på eventuella recensioner som kunder kan lämna.
Nå fler lokala kunder med Google-sökning
Grattis! Nu när du vet hur man skapar en Google Business-sida, är du på väg att hjälpa ditt företag att dyka upp i fler lokala sökningar.
Håll denna profil uppdaterad, svara på alla recensioner du kan få och njut av de ökade synlighetsmöjligheter din nya profil ger dig. Och kom ihåg att kolla in resten av vår blogg för fler hjälpsamma SEO-tips!
Få expert hjälp med lokal SEO
Ge en massiv skjuts till din lokala SEO-strategi med hjälp av malbia.se