Malbia

Sökmotoroptimering (SEO)

Inom SEO finns det faktorer på sidan och utanför sidan. Faktorer för on-page SEO är aspekter av din webbplats som du kan optimera för bättre sökrankningar. Det handlar om att förbättra saker som din tekniska uppsättning, ditt innehåll och hur användarvänlig din webbplats är. I detta inlägg kommer vi att förklara allt om on-page SEO och hur det skiljer sig från off-page SEO, och vi kommer att prata om några on-page-optimeringar som kan hjälpa dig att ranka bättre.

On-page och off-page SEO: vad är skillnaden?

Varje SEO-strategi är inriktad på att ranka så högt som möjligt i sökmotorerna. För att göra detta försöker vi alla att designa och utveckla en webbplats som Googles algoritm — och människor! — kommer att älska. Det är i grund och botten vad SEO handlar om. Faktorerna i Googles algoritm kan delas in i två kategorier som kommer att avgöra rankingen av din webbplats: on-page-faktorer och off-page-faktorer.

On-page SEO-faktorer har alla att göra med element på din webbplats. Till exempel, saker du arbetar med för att förbättra din E-E-A-T faller också inom denna kategori. Några av de viktigaste on-page SEO-faktorerna är:

  • Din webbplats uppsättning och tekniska funktioner, särskilt webbplatsens hastighet
  • Kvaliteten på ditt innehåll och användningen av sökord
  • Hur använder du ytterligare media, såsom bilder och videor?
  • Din webbplatsstruktur och interna länkning
  • Strukturerad data och sökresultatsutseende
  • Din URL-struktur
  • Användarvänlighet

 

Samtidigt fokuserar off-page SEO på vad som händer utanför din webbplats. Några faktorer för off-page SEO inkluderar:

  • Relevanta länkar från andra webbplatser som leder till din webbplats
  • Sociala medier aktivitet
  • Företags- och kartlistningar
  • Extern marknadsföringsaktivitet

Proffstips: Ta reda på mer om on-page SEO med rätt verktyg. Det finns olika verktyg och utmärkta sätt att få grepp om din on-page SEO.

Vikten av on-page SEO

On-page SEO består av alla de delar av SEO som du har kontroll över. Om du äger en webbplats kan du kontrollera de tekniska frågorna och kvaliteten på ditt innehåll.

Vi tror att du bör kunna hantera alla dessa faktorer eftersom de ligger inom din egen kontroll. Kom ihåg: om du skapar en utmärkt webbplats kommer den att börja ranka. Att fokusera på on-page SEO ökar också chansen att din off-page SEO-strategi blir framgångsrik. Att bygga länkar med en dålig webbplats är mycket svårt. Ingen vill länka till dåligt skrivna artiklar eller webbplatser som inte fungerar korrekt.

Hur man optimerar on-page SEO-faktorer

  1. Se till att sökmotorer kan krypa och indexera din webbplats

Om du är obekant med krypbarhet och indexering, här är en snabb förklaring om vad det är och vad det har att göra med Google. För att visa din sida i sökresultaten måste Google först känna till den sidan. Den måste indexeras av Google, vilket innebär att denna sida har lagrats i deras index. Och för att det ska vara möjligt måste du se till att du inte blockerar Google från att indexera ditt inlägg eller din hela din webbplats. Kontrollera därför om du av misstag gör det (detta händer fortfarande!), och se till att din webbplats är indexerad.

Även om detta inte är tekniskt sett en rankningsfaktor, krävs det för att din webbplats ska visas i sökresultaten, så vi tyckte att det skulle inkluderas här.

2. Investera tiden i att skapa kvalitet content baserad på sökordsanalys 

Varför tror du att människor besöker din webbplats? Förmodligen för att den innehåller den information de letar efter. Därför är det viktigt att skriva utmärkt innehåll som motsvarar deras behov. Sökrobotar som Google läser också din text. Vilken webbplats som rankar högst för en specifik sökterm baseras främst på en webbplats innehåll. Därför bör ditt innehåll vara informativt, lättläst och fokuserat på de rätta sökorden som din publik använder.

Förutom att skapa kvalitetsinnehåll måste du också ta bort eller åtgärda lågkvalitativa sidor. Så kallat ”tunt” innehåll kan skada din SEO. Ta dig tid att hitta dessa sidor och gör något med dem med jämna mellanrum för att hålla ditt innehåll i gott skick.

Lär dig mer om att skriva högkvalitativt innehåll i vår Ultimata guide till SEO-copywriting, eller gå vår kurs i SEO-copywriting.

3. Förbättra din sidhastighet

En betydande on-page-rankingfaktor är webbplatsens hastighet. Användare vill inte vänta på att sidor ska laddas, så Google tenderar att ranka snabbt laddande webbplatser högre. Om du är osäker på hur snabbt (eller långsamt) din webbplats är, kolla in dina Core Web Vital-poäng med rapporten i Google Search Console. Detta användbara verktyg kommer att peka ut områden där din webbplats hastighet kan förbättras så att du vet vad du ska arbeta på. Om du är teknikintresserad kan du förmodligen hantera detta på egen hand. Om du är osäker på var du ska börja kan vår utbildning i teknisk SEO hjälpa dig.

4. Se till att din webbplatsstruktur och interna länkning är korrekt. 

En bra webbplatsstruktur hjälper Google (och användare) att förstå din webbplats och navigera ditt innehåll. När det gäller att skapa den strukturen är intern länkning vägen att gå. För det första måste du kanalisera många interna länkar till ditt viktigaste innehåll. Vi kallar dessa sidor för hörnsteninnehåll. För det andra bör du rensa upp sidor som inte får många (om några alls) interna länkar. Dessa sidor är vad vi refererar till som föräldralöst innehåll. Du måste bestämma om du ska förbättra dessa sidor och lägga till fler interna länkar som pekar till dem, eller ta bort dem helt och hållet.

5. Optimera användningen av bilder och videor

 

Du vill inkludera bilder på din webbplats för att göra den attraktiv, och kanske även några videor. Att göra det fel kan skada din SEO, men att göra det korrekt kommer med vissa SEO-fördelar.

Högkvalitativa bilder är vanligtvis stora filer som kan sakta ner din webbplats, och det är ett problem. Att använda mindre bildfiler och ge dem beskrivande namn, bildtexter och alt-attribut kommer att gynna din SEO. Dessutom finns det ytterligare fördelar. För det första gör du din webbplats mer tillgänglig, vilket är till hjälp för en bredare publik. För det andra har du en chans att dina bilder rankas i Googles bildsökresultat. Läs mer om dessa ämnen i våra inlägg om bild-SEO och alt-attribut.

Att lägga till videor på din webbplats är lite mer komplicerat än bilder. Och att ranka dina videor på Google (eller YouTube) kommer med sina egna utmaningar.

6. Skapa en övertygande sökupplevelse

 Hur din webbplats ser ut i sökresultaten är avgörande för SEO. Även om sökresultaten inte är en del av din webbplats, är de åtgärder du vidtar för att optimera din sökupplevelse det. Därför betraktar vi SEO-titlar, meta-beskrivningar och strukturerad data som en del av on-page SEO.

Optimera din SEO-titel och meta-beskrivning och lägg sedan till strukturerad data för resultat som sticker ut.

Att optimera texten för dina sökresultat är ganska enkelt. Att lägga till strukturerad data kan vara lite knepigare. Med kontroller och förhandsgranskningar för att hjälpa dig, kan du enkelt få dina SEO-titlar och meta-beskrivningar rätt.

7. Gör dina URLs SEO-vänliga

En välgjord URL-struktur gynnar din on-page SEO – det är som att ge dina webbsidor en bra karta. Tänk på det som en vänlig adress som vägleder sökmotorer och inbjuder användare att utforska ditt innehåll. Genom att skapa SEO-vänliga URL:er blir det lättare för människor och sökmotorer att förstå vad din sida handlar om. Välj korta och beskrivande URL:er som inkluderar relevanta sökord, eftersom de ger en tydlig vägvisare. En ren och organiserad URL-struktur förbättrar navigeringen och gör det enklare för alla att förstå din webbplats. Glöm inte att hålla det kort och lättläst.

8. Designa en utmärkt användarupplevelse 

Det sista vi vill nämna är användarupplevelsen. Helt enkelt, användare behöver kunna förstå din webbplats lätt. De bör kunna hitta det de vill ha på en sekund. De bör veta var de ska klicka och hur de navigerar genom din webbplats. Och din webbplats bör vara snabb! En vackert designad webbplats är trevlig, men du bör prioritera att skapa en användarvänlig webbplats först och främst.

För att sammanfatta

Vi har pratat om de viktigaste faktorerna för on-page SEO. För det första, se till att din webbplats fungerar korrekt och att din tekniska SEO håller måttet. För det andra, skapa innehåll som är användarcentrerat och fokuserat på rätt sökord. För det tredje, arbeta med användbarheten och hastigheten på din webbplats för att hjälpa användare och sökmotorer runt din webbplats.

Eftersom dessa faktorer alla är en del av din webbplats kan du arbeta med dem för att säkerställa att din on-page SEO är toppklass! Med det sagt, kom ihåg att också arbeta med din off-page SEO. Även om du kanske inte har total kontroll över dessa faktorer kan du fortfarande lägga ner lite ansträngning på att skapa exponering på andra webbplatser också!