Malbia

Sälj mer med Google Shopping

Google Shopping är överlägset den mest framgångsrika marknadskanalen en onlinebutik kan använda.

Google shopping, kanalen med högst ROI för e-handlaren

För många e-handlare är Google Shopping den främsta och mest lönsamma marknadsföringskanalen. Undersökningar visar att 25 % av e-handlarnas försäljning kommer från Google Shopping. Anledningen är enkel: med Google Shopping syns dina produkter högst upp på Google, komplett med bild, pris och erbjudanden. Dessutom visas dina annonser vid sökningar som indikerar att användaren är nära ett köp. Att annonsera på Google Shopping är att synas precis när dina potentiella kunder aktivt söker efter de produkter du erbjuder. Med tanke på hur långt ner i säljtratten Google Shopping ligger, handlar det minst lika mycket om försäljning som om marknadsföring.

Inte så enkelt som det verkar

Google Shopping skiljer sig avsevärt från vanliga textannonser på Google. Till exempel behöver du inte ange några sökord eller skapa annonser när du använder Google Shopping – allt detta hanteras åt dig av Google. Detta kan få det att verka som att Google Shopping är enkelt att använda, men sanningen är snarare tvärtom. Det finns många saker du kan göra för att optimera lönsamheten på Google Shopping. Det innefattar allt från hur du strukturerar dina kampanjer och prioriterar dem, till kvaliteten på din produktfeed.

Optimera din Google Shopping feed

Din produktfeed, eller produktflöde, är kärnan i annonseringen på Google Shopping. Desto bättre optimerad din feed är, desto mer lönsam blir din annonsering på Google Shopping. Genom att exempelvis anpassa dina produkttitlar i feeden kan du se till att de matchar rätt typ av sökbeteende. Detta leder i sin tur till ökad försäljning för dig.

Komma igång med Google Shopping

För att börja med Google Shopping behöver ni ett Google Merchant Center-konto som hanterar er produktfeed. Vi assisterar er genom hela processen för att få ut era produkter direkt i sökresultaten. Varje klick leder en ny potentiell kund direkt till produktsidan i er webbshop.

Så här arbetar vi med er Google Shopping

Vi kopplar samman ditt Google Merchant Center-konto med ditt Google Ads-konto och skapar en kontostruktur som möjliggör lönsamhet. Uppstartsprocessen tar vanligtvis cirka två till fyra veckor. Därefter tar vi hand om och utvecklar er Google Shopping-annonsering kontinuerligt. En av våra certifierade konsulter optimerar:

Alltid hos Malbia

Låt oss driva resultat

Tillsammans

Slappna av medans vi strävar efter att maximera din digitala närvaro och framgång.