Malbia

Lär dig hur du gör SEO för WordPress med SEO-experter

WordPress är det mest populära CMS i världen. Lär dig hur du optimerar WordPress för SEO (och navigerar i utmaningar som plugins, permalänkar och mer) från vårt prisbelönta team Malbia.

malbia.se

Bransch experter

Har du en WordPress-webbplats? Vill du ranka i sökresultaten? Då har du kommit till rätt ställe! Här får du lära dig hur du gör sökmotoroptimering (SEO) för WordPress från våra prisbelönta SEO-experter. Fortsätt läsa för att lära dig hur du kommer igång med WordPress SEO!

Är WordPress SEO-vänligt?

Först och främst, är WordPress bra för din SEO?

Det korta svaret är: Ja.

För att utveckla lite, erbjuder WordPress:

  • Många anpassningsmöjligheter
  • Enkla lösningar för innehållspublicering
  • Möjligheten att installera olika SEO-plugins

Med alla dessa möjligheter ger WordPress dig gott om alternativ för att optimera din SEO, vilket gör det till ett mycket SEO-vänligt CMS. Självklart beror det till slut på hur du använder det. Du kan fortfarande förstöra din SEO om du inte följer bästa praxis. Men dessa praxis är precis vad vi kommer att prata om på denna sida.

5 WordPress SEO-utmaningar (och bästa praxis för att lösa dem)

Det finns flera olika SEO-utmaningar som många företag står inför på WordPress. Lyckligtvis finns det bästa praxis som kan hjälpa dig att navigera och övervinna dessa utmaningar. Här är fem av de största WordPress SEO-utmaningarna, tillsammans med några bästa praxis för att lösa dem.

1. Välj rätt permalänkstruktur för din webbplats

Permalänkar-alternativet i WordPress kan verka som en liten sektion begravd djupt i inställningarna, men det är ett av de mest kraftfulla alternativen inbyggt i backend.

Din URL-struktur (eller permalänk på WP-språk) är en viktig strukturell del av varje webbplats. Det bästa sättet att ställa in din URL-struktur beror på vilken typ av webbplats du har, vilka sidor på din webbplats och hur du använder funktioner i WordPress.

Oftast är standard-permalänkstrukturen i WordPress inte den bästa lösningen när det gäller SEO. Du vill se till att du får välorganiserade, beskrivande URL
över hela din webbplats.

2. Identifiera rätt antal plugins att lägga till

Plugins är en av de bästa sakerna med WordPress. Du kan lägga till funktionalitet och anpassning till din webbplats med bara några få klick. Men de kan också vara skadliga för din webbplats om du inte är försiktig.

För många plugins kan ofta skapa en långsamt laddande webbplats och också orsaka många SEO-problem. Se till att du väljer plugins du verkligen behöver. Kontrollera att sättet som innehållsplugins renderar din webbplats fortfarande är användarvänligt både för användare och sökrobotar.

Ett vanligt misstag webbplatschefer gör är att överanvända plugins för saker som bättre hanteras som redigeringar i WordPress-mallen eller andra kärnfiler. Plugins är lätta att använda men var säker på att denna enkelhet inte kostar dig dyrt i andra områden, inklusive SEO.

3. Inlägg vs. Sidor

Ett vanligt tidigt beslut för WordPress-användare är vilken typ av innehållssida att använda i WordPress: Inlägg eller Sidor. Det är de två standardalternativen för innehåll direkt ur boxen. Medan de är lika, finns det några viktiga skillnader som är viktiga att notera som SEO-överväganden.

WordPress ramar in Sidor som ‘statisk innehåll’ — sidor som inte uppdateras ofta och inte är bundna till en specifik tidsram. Inlägg är innehåll som ett blogginlägg eller nyhetsuppdatering… en plats för att hysa frekventa uppdateringar.

Självklart finns det inga regler och människor använder Inlägg och Sidor på många olika sätt. Du vill se till att du har en strategi bakom ditt beslut och att din webbplats är inställd för att använda de inbyggda funktionerna i WordPress på bästa sätt.

4. Användarhantering (och utbildning)

WordPress gör samarbete till en enkel match, med många alternativ och behörighetsnivåer för användare på din webbplats. Se till att spendera tid på att tänka igenom denna aspekt av WordPress. Vi har sett många problem där viktiga SEO-förändringar skrivs över av användare, webbplatser hackas genom gamla användarkonton som inte uppdateras

5. Indexeringspreferenser

En standardinstallation av WordPress skapar många sidor över hela webbplatsen — du kommer vanligtvis att ha unika URL
genererade för saker som taggar, kategorier, författare, foton och mer.

Beroende på hur du ställer in ditt tema och din webbplats, kan dessa URL
vara bra eller dåliga.

För de flesta webbplatser vill du inte indexera många av dessa typer av URL
och se till att sökmotorer inte spenderar en massa tid på att krypa sidor som är obetydliga för webbplatsen du jobbar hårt på att bygga.

Fler URL
är inte alltid bättre. Så antingen utnyttja dessa sidor genom att bygga ut dem till intressanta tillgångar på din webbplats eller sätt upp ett sätt att ignorera dem.

Ett ord om SEO-plugins

Om du verkligen vill få ut det mesta av SEO i WordPress, är ditt bästa val att få några olika WordPress SEO-plugins. Ett av de bästa sådana plugins är Yoast, som erbjuder allt från förhandsvisningar av sökresultat till insikter om SEO på sidan. Andra bra plugins för SEO i WordPress inkluderar:

  • Rank Math
  • Redirection
  • Ahrefs
  • Och mer!

Eftersom denna sida fokuserar på SEO bästa praxis för WordPress, kommer vi inte att gå djupare in på plugins här, men bara vet att de kan hjälpa mycket när det gäller att optimera WordPress för SEO.

3 kreativa sätt att använda WordPress för SEO

Nu när vi har täckt några bästa praxis för SEO för WordPress, låt oss prata om några ytterligare taktiker du kan använda för att bli lite mer kreativ med din SEO i WordPress. Här är tre taktiker att prova.

1. Bygg ut kategorisidor

One way you can improve SEO in WordPress is by building out category pages. Category pages are pages that group similar products or services together.

For example, Tusenrosor sells various products ranging from eternal roses to dried flowers. So, they divide those product types into different category pages. There’s a whole page devoted to candle products, for instance.

You can do the same with your products and services to help site visitors easily find the product or service they’re looking for.

2. Använd block för att bygga ut intressant innehåll

Ett annat sätt att effektivisera din WordPress-process är att bygga ut ditt innehåll med hjälp av block. Block är som mini-mallar — du kan ha ett block för brödtexten på din sida, men sedan kan du ha separata block för saker som:

  • Calls to action (CTAs)
  • Referenser
  • Citat
  • Tabeller
  • Och mer!

Anledningen till att detta är fördelaktigt är att det gör din publiceringsprocess mycket snabbare och enklare eftersom du kan återanvända block för varje sida där du behöver dem snarare än att mödosamt bygga dem från grunden på varje sida. Det gör att du kan publicera mer innehåll på kortare tid.

3. Använd WordPress för dina e-handelsbehov

Slutligen kan du överväga att använda WordPress för dina e-handelsbehov. Om du har en onlinebutik, kanske du överväger att använda en separat plattform (som Shopify) för att bygga den, men det skulle innebära att du skulle ha två separata webbplatser. Det gör det svårare för Google att förstå sambandet mellan de två.

Men det är inte nödvändigt.

Du kan bygga en e-handelswebbplats på WordPress med hjälp av plugins (hej WooCommerce) och e-handelsteman. Självklart betyder det inte att du måste använda WordPress. Vi noterar helt enkelt att om du föredrar att ha din onlinebutik på din vanliga webbplats, kan du använda WordPress för båda.

Få expert hjälp med lokal SEO

Ge en massiv skjuts till din lokala SEO-strategi med hjälp av malbia.se