Teknisk SEO
För att ditt företag ska ranka och synas i sökmotorerna krävs sökmotoroptimering. Många företag är bekanta med den ständiga bearbetningen av innehåll och sökord. Det kan vara otroligt frustrerande att arbeta hårt med ditt redaktionella innehåll och ändå inte se önskade resultat. Ibland kan hemsidan ha tekniska fel som gör det svårt för Google att fungera korrekt och därmed påverka din ranking. Här fokuserar vi på den tekniska sidan av sökmotoroptimering.
Detta är Teknisk SEO
När man pratar sökmotoroptimering kan man vanligtvis dela upp det i två delar:
Inom teknisk SEO fokuserar du främst på källkod, laddningstider, optimering och strukturerad data. Redaktionell SEO (även kallad innehållsbaserad SEO) handlar mer om att förbereda och optimera själva innehållet i form av text och bilder.
För att bli skicklig inom teknisk SEO krävs god förståelse för Google och dess sökmotor, Googlebot. Målet är att denna sökmotor snabbt och enkelt ska kunna hitta alla länkar och indexera all information på dessa sidor utan problem. Sidor bör också laddas snabbt, vara mobilvänliga och vara fria från JavaScript-fel, brutna länkar (404-statuskod) eller felaktig uppmärkning (schema markup).
Laddningstid
Sidhastighet är förmodligen den mest betydande SEO-faktorn eftersom att hantera laddningstider förbättrar din ranking, användarupplevelse och även konverteringsfrekvens. En långsam webbsida påverkar inte bara användarupplevelsen utan även SEO negativt. Sedan 2010 har laddningstid varit en avgörande rankingfaktor för att ranka högt på Googles sökmotor.
Mobilanpassad hemsida
Mobilanpassade webbplatser ökar försäljningen och konverteringarna när de är optimerade för användarvänlighet. En snabbt mobilanpassad sajt med enkel navigering och design kan locka till sig fler konverterande kunder. Genom att optimera webbplatsen för mobilanvändning kan användare interagera med ditt varumärke på olika enheter utan irritation eller besvär.
JavaScript
JavaScript är inte dåligt för SEO alls. Det skiljer sig bara från vad många SEO-experter är vana vid, och inlärningskurvan kan vara lite mer komplex. Många tenderar att överanvända JavaScript för webbutveckling där det ofta finns bättre lösningar. Det är viktigt att notera att JavaScript inte är perfekt och inte alltid är det bästa verktyget för jobbet. Det kan inte analyseras progressivt, till skillnad från HTML och CSS, och det kan bidra till tunga sidbelastningar och försämrad sajtens prestanda. I vissa fall kan JavaScript kompromissa prestanda för funktionalitet. Därför är det avgörande att se till att sajten inte har problem med tunga JavaScript-fel, särskilt ur ett tekniskt SEO-perspektiv.
404-sidor
404-statuskoden är en HTTP-svarskod som du förmodligen har stött på många gånger när du har klickat på en länk och hamnat på en sida som inte längre finns tillgänglig. Felet uppstår när den efterfrågade sidan har tagits bort eller flyttats. Den sida du försöker nå finns inte längre på den adress du har hamnat på. Då visas en 404-sida, som informerar dig om att sidan inte längre är tillgänglig.
Är statuskod 404 dåligt för SEO?
Kort sagt, nej, en 404-statuskod är inte skadlig för SEO. 404-fel är en vanlig och naturlig del av webben. Till och med Google har några sådana sidor, och det kan betraktas som hälsosamt för en webbplats. Att ha ett stort antal 404-sidor på en webbplats kan dock vara negativt för webbplatsens övergripande prestanda. Men det är inte 404-sidan i sig som påverkar SEO negativt; det är de sidor som länkar till den här sidan. Dessa länkar som leder till en 404-sida kallas för trasiga länkar (broken links) och kan försämra användarupplevelsen för besökaren.
Schema markup
Schema.org används för strukturerad datauppmärkning på webbsidor. Det fungerar som en sorts referens för definitioner av mikrodata-taggar. Genom att strukturera din data med schemamarkering (Schema markup) hjälper du sökmotorer att förstå din data bortom dess grundläggande innebörd. Det gör det helt enkelt lättare för sökmotorer att förstå ämnet för din webbplats, sidan och specifika element på sajten.
Behöver du hjälp med SEO?
Malbia är en digital byrå som erbjuder både strategisk och operativ rådgivning inom Digital Marknadsföring, Sökmotoroptimering, Webbutveckling, Konverteringsoptimering med mera. Om du vill ha hjälp eller bara få feedback på er nuvarande situation är du välkommen att kontakta oss online idag!