Min hemsida konverterar inte - tips på vad du kan göra
Kämpar du med att driva leads eller köp på din webbplats? Förbättra SEO, anamma responsiv design, öka säkerheten och mer för att öka konverteringsfrekvensen. Lär dig mer från våra SEO-experter nu!
malbia.se
Bransch experter
”Min hemsida konverterar inte” Säger du den meningen i frustration varje dag? Att kämpa för att driva leads på din webbplats är illa nog, men vad som är ännu värre är när du inte vet varför du kämpar för att driva och konvertera dem. Du kanske är desperat efter att hitta en lösning på problemet.
Det är förmodligen därför du är på den här sidan, och vi lovar att inte svika dig. Nedan kommer vi att gå igenom fem olika potentiella orsaker till att din webbplats inte konverterar, samt hur du kan åtgärda varje problem och öka dina ansträngningar för att optimera konverteringsgraden (CRO). Några av anledningarna till att dina webbplatskonverteringar kan vara låga inkluderar:
1. Din SEO är inte där den behöver vara
Om du vill ha fler konverteringar på din webbplats måste du driva folk till din webbplats i första hand. Och det kräver att du får din sida att ranka för relevanta termer i Googles sökresultat – en process känd som sökmotoroptimering (SEO).
För att ranka på Google och driva trafik till din webbplats finns det flera SEO-taktiker du bör tillämpa på din sida:
- Nyckelordsintegration
- Optimering av sidans hastighet
- Länkbyggande
- Bildoptimering
- Och mer!
När fler människor besöker din sida har du en större pool av leads som du kan omvandla till konverteringar. Av den anledningen, se till att lägga tid på att förbättra dina SEO-ansträngningar.
2. Din webbplats är inte mobilvänlig
En annan potentiell anledning till att din webbplats inte konverterar är att den inte är mobilvänlig. Om någon besöker din webbplats på sin telefon och den inte laddar ordentligt för dem, kommer de inte att stanna kvar länge. Och det är inte bara användare som inte gillar icke-mobilvänliga sidor – Google straffar dessa sidor i rankingen.
Tips från Malbia SEO Experts
”Att inte ha en mobilvänlig webbplats 2024 är inte längre ett alternativ om du vill uppnå framgång online. Att skapa en mobilvänlig webbplats är avgörande när det gäller att skapa en positiv användarupplevelse, eftersom om en användare har problem med att använda din sida, kommer de sannolikt att lämna och hitta en konkurrent som gör det bättre.”
Det bästa sättet att göra din sida mobilvänlig är att använda responsiv design, vilket är en typ av webbdesign som omorganiserar elementen på en sida för att passa skärmen där den visas. Det betyder att dina sidor kommer att vara lika optimerade för både skrivbord och mobil, vilket hjälper dig att behålla mer trafik och öka din webbplats CRO.
3. Din webbplats är inte säker
En annan nackdel för webbplatskonverteringar är webbplatssäkerhet. När människor konverterar på din webbplats måste de ge dig någon typ av personlig information. Om konverteringsåtgärden är en e-postregistrering kan den personliga informationen helt enkelt vara deras e-postadress. Men om det är ett köp måste de lämna över sin ekonomiska information.
Förståeligt nog vill människor inte göra detta på din webbplats om de inte är säkra på att den är säker. Det betyder att om du inte har grundläggande säkerhetsprotokoll på plats, kommer du inte att se många konverteringar.
Om du har en webbutik bör du överväga att skaffa säkerhetspluginer för att hjälpa till att hålla finansiell information konfidentiell. Och även om du inte har en webbutik, bör du fortfarande använda HTTPS-protokollet, vilket är en säkrare version av standard HTTP-protokollet.
När användare känner sig tryggare på din sida, kommer de att vara mer benägna att lita på dig med sin information. Det betyder att du kommer att se fler webbplatskonverteringar.
4. Du använder inga CTA
CTA är en förkortning på engelska som betyder ”call to action”. Om du förväntar dig att användare ska dyka upp på din webbplats och konvertera utan att bli tillsagda vad de behöver göra, då kan du vilja ompröva din strategi. För att få folk att konvertera bör du kommunicera till dem exakt vad du vill att de ska göra. Det kräver calls to action (CTA).
En CTA är en kort mening eller blurb som talar om för användare vad de ska göra härnäst. En CTA kan bestå av vanlig text, men vanligtvis vill du inkludera någon sorts länk eller knapp som användare kan klicka på för att gå till sidan där de kan slutföra den önskade åtgärden.
Tips från Malbia SEO Experts
”Att använda CTA gör det enklare för användare att veta vilken åtgärd de ska vidta, och din CTA kan hjälpa till att göra den åtgärden enklare under deras besök. Det är viktigt att matcha din CTA med sammanhanget och avsikten bakom hur en användare kom till den sidan. Allt behöver inte vara en hård försäljning, så se till att dina CTA känns naturliga för dina användare genom din konverteringstratt.”
5. Din webbplats gör det svårt att konvertera
Slutligen kan dina problem med webbplatsens CRO bero på layouten på din sida. Om navigeringen på din sida är förvirrande, eller om det är svårt för användare att komma igenom köpprocessen, kommer många av dem att ge upp. Det är därför optimering av din webbplats navigationslayout är avgörande.
För det första, sätt en navigeringsbar högst upp på sidan så att användare lätt kan hitta till viktiga sidor på din sida. Se också till att hålla köpprocessen så enkel som möjligt. Använd element som knappar för att hjälpa användare att snabbt hitta runt, och försök att inte göra processen längre än nödvändigt.
Ju mer användarvänlig din sida är, desto fler konverteringar kommer du att driva.
Förbättra din webbplats CRO med hjälp från experterna
Om du har problem med att driva konverteringar hoppas vi att det beror på en av de anledningar som listas ovan, och att du nu vet hur du kan åtgärda det. Men det är inte alltid fallet – ibland blir det svårare att identifiera problemet, än mindre åtgärda det.
Det är då det kan vara en bra idé att samarbeta med en professionell byrå. Våra experter har årtionden av erfarenhet av CRO och webbdesign, så vi vet exakt vad som krävs för att öka dina webbplatskonverteringar.
Intresserad av våra CRO-tjänster? Kontakta oss online idag för att komma igång!”