Malbia

SEO-checklista för On-Page, Off-Page och teknisk SEO

Effektivisera dina sökmotoroptimering (SEO)-optimeringar i år med vår kostnadsfria SEO-checklista, som ger lätta att följa steg för SEO-optimeringar på sidan, utanför sidan och tekniska SEO-optimeringar som kan förbättra din webbplats ranking och trafik från organisk sökning.

malbia.se

Bransch experter

Så här använder du denna kostnadsfria SEO-checklista

Med denna kostnadsfria SEO-checklista får du handlingsbar rådgivning om:

  • Hur du optimerar din webbplats SEO
  • Hur du prioriterar SEO-optimeringar
  • Hur ofta du ska genomföra SEO-optimeringar

För enkelhetens skull har vi organiserat vår checklista i fyra områden:

  1. On-page SEO: Lär dig hur du forskar om nyckelord, skriver titeltaggar och mer.
  2. Off-page SEO: Lär dig hur du lockar bakåtlänkar och optimerar kataloglistningar.
  3. Teknisk SEO: Lär dig hur du bygger en webbplatsarkitektur, förbättrar sidans hastighet och lägger till HTTPS.
  4. SEO-analys: Lär dig hur du spårar rankningar och upptäcker SEO-fel.

Utforska vår checklista nedan!

On-page SEO

Lär dig hur du optimerar din on-site SEO med dessa on-page SEO-checklista punkter:

1. Domännamn

Prioriteringsgrad: Medium

Frekvens: Efter behov

Verktyg som behövs: Whois (eller annat domänuppslagverktyg)

Bakgrund: Ditt domännamn ger sökmotorer och användare insikt i din webbplats syfte. Medan det är sällsynt att företag byter domännamn, måste alla välja ett domännamn för att starta sökmotoroptimering – lär dig hur med denna SEO bästa praxis-checklista för domäner.

Checklista


2. URL

Prioriteringsgrad: Medium

Frekvens: Efter behov

Verktyg som behövs: Inga

Bakgrund: Liksom din hemadress är en URL unik – det är en sidas onlineadress och ger sökmotorer och användare viss kontext om din sida, som dess syfte. En URL består av flera delar: Protokoll, domännamn, toppdomän, undermapp och slug. Optimera dina URL
kan hjälpa dig undvika URL-problem som kan skada din ranking.

Checklista


3. Sökordsforskning

Prioriteringsgrad: Hög

Frekvens: Löpande

Verktyg som behövs: Google sökordsplaneraren, Keywords Everywhere

Bakgrund: Nyckelordsforskning hjälper dig att upptäcka relevanta sökfrågor att rikta in dig på i nytt eller befintligt innehåll. Både sökmotorer och användare använder nyckelord för att förstå hur relevant en sida är för deras sökning. Vanligtvis överväger du en frågas relevans, volym och konkurrenskraft i en SEO-checklista.

Checklista


4. Titeltaggar

Prioriteringsgrad: High

Frekvens: Vid behov

Verktyg som behövs: Google SheetsGoogle Preview Tool

Bakgrund: Titeltaggar visas tillsammans med din URL i sökresultat, vilket skapar ett kraftfullt första intryck hos användare. De ger också sökmotorer värdefull information om din sida och dess syfte, så att optimera varje URL
titeltagg för SEO är avgörande.

Checklista


5. Meta-beskrivningar

Prioriteringsgrad: Medium

Frekvens: Vid behov

Verktyg som behövs: Google SheetsGoogle Preview Tool

Bakgrund: Liksom titeltaggar visas meta-beskrivningar i sökresultat. Även om de ofta skrivs om av sökmotorer som Google, ger de fortfarande sökmotorer kontext om din sida genom att sammanfatta dess syfte (och sökintentionen).

Checklista


6. Rubriker

Prioriteringsgrad: Medium

Frekvens: Vid behov

Verktyg som behövs: Google Docs

Bakgrund: Rubriker, som H1, H2, H3 och så vidare, hjälper sökmotorer och användare att förstå (och till och med navigera) ditt innehåll. Därför är det viktigt att producera användarvänliga rubriker som använder dina mål- eller relaterade nyckelord – vilket du kan göra med denna SEO bästa praxis-checklista.

Checklista


7. Innehåll

Prioriteringsgrad: High

Frekvens: Löpande

Verktyg som behövs: Google DocsGrammarly

Bakgrund: Innehåll, som sträcker sig från blogginlägg till infografik, är en av de mest väsentliga SEO-optimeringarna du hittar i SEO-kurser. Med originellt, hjälpsamt och SEO-vänligt innehåll kan företag locka trovärdiga bakåtlänkar, förbättra organiska sökrankningar och mer. Högvärdigt innehåll som rankas väl är ett prima exempel på SEO-framgång.

Checklista


8. Nyckelordsinsättning

Prioriteringsgrad: High

Frekvens:Efter behov

Verktyg som behövs: Google DocsKeyword Density Checker

Bakgrund: Nyckelordsinsättning är avgörande för att demonstrera relevans för sökmotorer och användare. Därför förekommer nyckelord i titeltaggar, meta-beskrivningar, rubriker och innehåll – men utan att påverka läsbarheten. Lär dig hur du optimerar dina med denna SEO-grunder checklista.

Checklista


9. Interna länkar

Prioriteringsgrad: Medium

Frekvens:Efter behov

Verktyg som behövs: Inga

Bakgrund: Liksom vägar i en stad ger interna länkar en väg för webcrawlers och användare att navigera på din webbplats. Interna länkar fungerar också som vägskyltar, med deras ankartext som erbjuder användare och webcrawlers viss information om din sida.

Checklista


10. Bilder

Prioriteringsgrad: Low

Frekvens: Efter behov

Verktyg som behövs: Squoosh

Bakgrund: Bilder, som kan sträcka sig från skärmdumpar till stockfoton till anpassade grafik, förbättrar användarupplevelsen (UX) genom att förklara koncept, skapa bakåtlänksmöjligheter och förbättra innehållets läsbarhet. Använd denna SEO-checklista för din webbplats för att lära dig hur du använder dem!

Checklista


11. UX

Prioriteringsgrad: Hög

Frekvens: Löpande

Verktyg som behövs: Microsoft ClarityGoogle Mobile-Friendly TestChrome DevTools

Bakgrund: Användarupplevelse, bättre känd som UX, betonar att leverera en användarförst upplevelse över enheter, från stationära datorer och bärbara datorer till surfplattor och smartphones. Med hjälp av webbdesigners och webbutvecklare kan webbansvariga skapa en optimal UX.

Checklista


Off-page SEO

Lär dig hur du optimerar din off-site SEO med denna off-page SEO checklista:

12. Backlinks

Prioriteringsgrad: Hög

Frekvens: Löpande

Verktyg som behövs: AhrefsSemrush

Bakgrund: Bakåtlänkar från andra webbplatser är en kraftfull tillitssignal till sökmotorer. Som en av de viktigaste rankingfaktorerna är det kritiskt att utveckla en strategi för att attrahera trovärdiga och auktoritativa bakåtlänkar från webbplatser i din bransch. Lär dig hur du kommer igång med denna SEO-grunder checklista.

Checklista


13. Online kataloglistor

Prioriteringsgrad: Medium

Frekvens: Löpande

Verktyg som behövs: Google Business ProfileBing Places

Bakgrund: Online kataloglistor som Google Business Profil, Hitta, Eniro och fler ger sökmotorer och användare värdefull information om ditt företag, från dess plats och öppettider till dess telefonnummer och webbplats.

Checklista


14. Sociala signaler

Prioriteringsgrad: Låg

Frekvens: Efter behov

Verktyg som behövs: FacebookLinkedInInstagram, och andra relevanta nätverk

Bakgrund: Sociala medier nätverk som Facebook, LinkedIn, Instagram och X fungerar likt online kataloglistor genom att ge sökmotorer kontext om ditt varumärke, rykte och trovärdighet. De ger också användare en plats att lära sig mer om ditt företag – och interagera med det.

Checklista


Teknisk SEO

Lär dig hur du optimerar din off-site SEO med denna off-page SEO-checklista:

15. Robots.txt

Prioriteringsgrad: Hög

Frekvens: Efter behov

Verktyg som behövs: Notepad++ (eller annan text redigerare), Google Search ConsoleRobots.txt tester

Bakgrund: Webcrawlers (även kända som spindlar) använder din webbplats robots.txt-fil för att förstå var de kan (och inte kan) krypa när det gäller din webbplats. En optimerad robots.txt-fil säkerställer att ditt webbplatsinnehåll för organisk sökning kryps.

Checklista


16. XML-Webbplatskarta

Prioriteringsgrad: Hög

Frekvens: Efter behov

Verktyg som behövs: Google Search ConsoleBing Webmaster ToolsYoast SEO (optional)

Bakgrund: Din XML-sitemap ger sökmotorer en karta över din webbplats, som spindlar kan använda för att upptäcka ditt senaste innehåll. Du kan skapa och ladda upp upp till 500 sitemaps (varje kan lagra 50 000 URL) manuellt eller automatiskt. Lär dig hur du kommer igång med denna webbplats SEO-checklista!

Checklista


17. Webbplatssäkerhet

Prioriteringsgrad: Hög

Frekvens: Löpande

Verktyg som behövs: Google Search Console

Bakgrund: Inom sökmotoroptimering kretsar webbplatssäkerhet kring HTTPS, vilket kräver köp och förnyelse av ett SSL-certifikat. Webbplatser kan ytterligare förbättra sin säkerhet och dataskydd med webbplatssäkerhetsuppdateringar, betrodda plugins och mer.

Checklista


18. Sidans hastighet

Prioriteringsgrad: Medium

Frekvens: Löpande

Verktyg som behövs: PageSpeed InsightsGoogle Search Console

Bakgrund: Sidans hastighet är en viktig SEO-checklista punkt eftersom det är en Google rankingfaktor. Sidans hastighet, även känd som Core Web Vitals, beskriver hur snabbt din URL laddas, hur snart den blir interaktiv och hur mycket din URL
layout skiftar medan den laddas baserat på Google Chrome-data.

Checklista


19. Sidans upplevelse

Prioriteringsgrad: Medium

Frekvens: Löpande

Verktyg som behövs: Google Search ConsolePageSpeed InsightsMobile-Friendly Test tool

Bakgrund: I Googles sökmotorsalgoritm omfattar sidans upplevelse sidans hastighet, webbplatssäkerhet, användbarhet, tillgänglighet och användarupplevelse. Google utvärderar sidans upplevelse på en sida- och webbplatsnivå.

Checklista


20. Schema markup

Prioriteringsgrad: Medium

Frekvens: Efter behov

Verktyg som behövs: Structured Data Markup HelperRich Results Test ToolGoogle Search Console

Bakgrund: Schema markup, även känd som strukturerad data, ger sökmotorer ytterligare kontext om din URL, som en produkts namn, pris, mängd och mer. I vissa fall kommer schema markup också att förändra din sökresultatlistning, som genom att visa guldstjärnor, rullgardinsmenyer och mer.

Checklista


Få expert hjälp med checklistan för SEO

Grattis, du har utforskat den här checklistan för sökmotoroptimering! Om du letar efter professionell hjälp med att fylla i din webbplatss SEO-checklista, överväg då Malbia.